Problem med jäststam

Tyvärr måste vi meddela att vi just nu har problem med jästen i ett par batcher av Bedarö Bitter.
Batch 154291 har hamnat på Systembolagshyllan. Något den inte skulle ha gjort eftersom vi stoppade den för två veckor sedan på restaurang. Den är nu stoppad och återkallningsprocessen är i gång.
Några konsumenter har hunnit köpa ölet och vi vill att de som gjort det reklamerar sina flaskor till Systembolaget för ersättning. Vi beklagar besväret och tar på oss fullt ansvar för det inträffade.

Det vi i dagsläget vet är att vår egen unika jäst på något sätt har utvecklat en kraftig smak och arom av nejlika. Normalt ska den bara ge en lätt subtil smak och arom av nejlika, vilket är det som gör den unik.
Enkelt förklarat, batch 154291 smakar inte Bedarö Bitter. Kontakt med vår jästbank i England är etablerad och vi jobbar så fort det bara går med att ta reda på vad som har hänt med vår älskade jäst och hoppas nu att de som ska ta hand om den kan se till att den kommer att smaka som vanligt igen.

Vi vill betona att det på inget sätt är farligt att dricka ölet.
Problemet är isolerat till denna unika jäststam och gäller alltså INTE vår lagerjäst eller annan jäst vi använder till ale.

Undrar ni något kring detta är ni välkomna att höra av er till info@nyab.se så hjälper vi er den vägen.