Varumärket Tjockhult Tjinook kilar vidare

Ölet som vi tog fram tillsammans med Jugge Hasselqvist och Stene Isacsson för nu nästan 10 år sedan går alltså i graven. Efter en lyckad lanseringskampanj med både fejkat inbrott på bryggeriet, påhittad södertjomme vid namn Tjinooken och dithörande seriestrippar har ölet hängt med i bryggeriets portfölj med en stabil men svag ökning i försäljning fram tills nu.

– Idag är det så stor nyhetstörst hos våra kunder att vi tvingas se över vår portfölj med produkter då och då. Efter en lyckad lansering av bland annat Ankarudden Aussie Pale Ale har vi helt enkelt inte rum för alla öl vi brygger. Tjinooken byggde också på att vi hela tiden lekte fram nya saker tillsammans och tiden räcker heller inte till för att marknadsföra ett öl på det sättet. Vi vet att en del kommer att bli besvikna. Vi gillar också just det här ölet. Kanske mycket ligger i att vi har haft så roligt när vi tog fram det samt skapade marknadsföringen kring det. Tjinooken har även tappat i försäljning det senaste året och det är därför vi nu bestämt oss för att lägga ned varumärket helt. /Thomas Hansen, VD Nynäshamns Ångbryggeri

Ölet, som är en lager i modern stil med hög ”hinkabilitet” och humlad med framför allt Chinook, har funnits på många pubar runt om i landet och i Systembolagets beställningssortiment sedan 2014. All flasköl har lämnat bryggeriet och nu körs alltså de sista faten också ut.

Tjinooken kommer att minnas med värme och glädje som den mest gapiga kisen på söders höjder – so long our friend!